OKIEM LOGOPEDY
“Jako logopeda oraz mama – polecam stosowanie kubka Doidy®, szczególnie podczas etapu rozszerzania diety i nauki picia z kubka otwartego. Z logopedycznego punktu widzenia Doidy®, to jedno z najlepszych rozwiązań, jeżeli chodzi o wybór akcesoriów do karmienia.”
Agata Kalina – logopeda, nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej, terapeuta karmienia, dogoterapeuta, surdopedagog. Mama na potrójnym etacie. Założycielka i Prezes Zarządu Fundacji “Cali Mali”, twórczyni metody LogoSensoryka©.

Należy pamiętać, że to, w jaki sposób karmimy dziecko ma znaczący wpływ ma rozwój jego mowy.
Najlepsze możliwości do rozwoju prawidłowej artykulacji ma dziecko, które od urodzenia przez przynajmniej 8 miesięcy jest karmione piersią. Podczas ssania piersi, wargi obejmują brodawkę, język cofa się, unosząc tylną cześć do podniebienia miękkiego(zamykając przepływ powietrza z nosa) i dziecko wykonuje naprzemienne ruchy – obniżając i cofając żuchwę, następnie podnosząc i wysuwając ją ku przodowi. Jest to ruch podobny do ruchu żującego. Mleko jest pobierane i przesuwane za pomocą ruchów ssących i żujących. W ten sposób, dziecko kilkakrotnie w ciągu dnia trenuje wszystkie mięśnie i narządy, które będzie wykorzystywało do wypowiadania pierwszych słów oraz pobierania pokarmu z łyżeczki i picia z otwartego kubka.
Inaczej sprawa ta wygląda podczas picia z butelki dziecko wykonuje już tylko ruchy ssące. Aby nabrać powietrza musi przerywać ssanie, co utrwala nieprawidłowy nawyk oddychania przez usta. Żuchwa nie przemieszcza się do przodu, wargi są zaciśnięte wokół smoczka, a policzki wciągnięte, z procesu wyłączony jest również czubek języka. U dziecka karmionego butelką wiotczeją wargi, język leży na dole jamy ustnej – nie jest tak „ruchomy” jak przy piciu z piersi.
Opóźnia się umiejętność żucia i utrwala oddychanie przez usta, które z kolei niekorzystnie wpływa na kształtowanie się szczęk i staje się przyczyną płaskiego układania języka (a tym samym sprzyja nieprawidłowemu połykaniu). Kolejne skutki picia z butelki to nieprawidłowy zgryz. Pionizacja języka jest również utrudniona, co prowadzi do wad wymowy. Nie można jednak jednoznacznie stwierdzić, że wszystkie dzieci pijące z butelki będą reprezentowały wszystkie wymienione przeze mnie nieprawidłowości. Jesteśmy w stanie tego uniknąć, dobierając odpowiedni smoczek i butelkę.
Podczas picia z kubka niekapka, podobnie jak w przypadku butelki, dziecko wykonuje ruch podobny do ruchu ssącego. Jeżeli więc na etapie nauki samodzielnego picia, dziecko najpierw pije z butelki, a następnie z kubka niekapka – może to doprowadzić do przetrwałego odruchu ssania, do wad zgryzu, a tym samym do wad wymowy.
Dlatego, jako logopeda rekomenduję, by po odstawieniu dziecka od piersi, jak najszybciej rozpocząć naukę picia z otwartego kubeczka. Należy pamiętać, że najpierw trzeba nauczyć dziecko prawidłowego pobierania pokarmu z łyżeczki, a dopiero później rozpocząć naukę picia z kubka.

Należy Jak pomóc dziecku w pierwszych próbach picia z otwartego kubeczka?
Kształt i wyprofilowanie kubka DOIDY CUP sprawia, że pierwsze próby pobierania napoju bardzo szybko przechodzą w samodzielne picie. Lekko pochylona pozycja kubka ułatwia pobieranie płynu, nawet przy jego niewielkiej ilości oraz umożliwia napojenie dziecka w pozycji półleżącej, np. podczas choroby. Pamiętajmy jednak, że na co dzień dziecko powinno pić – siedząc.
Zacznijmy od gęstych płynów, przechodząc stopniowo do coraz rzadszych, by w końcu dziecko napiło się bezpiecznie i z sukcesem wody z kubka.
Rant kubka połóżmy na dolnej wardze dziecka, przechylmy go lekko tak, aby napój dotarł do brzegu (nie wlewamy dziecku go do buzi – to grozi zakrztuszeniem) i poczekajmy aż dziecko ściągnie go górną wargą.
Pijąc z kubka otwartego dziecko trenuje i stopniowo przechodzi z tzw. połykania infantylnego w połykanie dojrzałe.
Z logopedycznego punktu widzenia DOIDY CUP, to jedno z najlepszych rozwiązań, jeżeli chodzi o wybór akcesoriów do karmienia.
Agata Kalina | Logosensoryka | Fundacja Cali Mali |
